Possessiva

Here you can discuss all things Latin. Use this board to ask questions about grammar, discuss learning strategies, get help with a difficult passage of Latin, and more.
Post Reply
Katarina
Textkit Neophyte
Posts: 12
Joined: Thu May 22, 2008 3:27 pm

Possessiva

Post by Katarina »

:) Hello,

in my German-Latin translation I make many mistakes because of possessiva, which I use too often :oops: .

E.g.: Pater mihi scripsit, ut domum redirem.

In this sentence I wrote "meum" - Pater meum mihi scripsit [...]
But this is not correct.

Or here: Cato senex filium epistula admonet, [...]
I wrote: Cato senex filium suum epistula admonet [...]

Is there a rule, which I can learn about the usage of possessiva? It seems to be quiet simple for others, but I ALWAYS do this mistake :( .

Clemens
Textkit Member
Posts: 173
Joined: Sat Sep 06, 2003 11:59 am
Location: Salzburg (Austria)

Post by Clemens »

Das Possessivpronomen wird weggelassen, wenn völlig klar ist, was gemeint ist. Wenn nur dasteht pater mihi scripsit,... denkt sich jeder, dass der eigene Vater geschrieben hat; deshalb wird das Possessivpronomen nicht gesetzt. Man würde es verwenden, wenn der Vater irgend eines anderen geschrieben hätte: pater eius mihi scripsit,...

Hast du schon einen ausführlicheren Blick in den neuen Menge geworfen?

Katarina
Textkit Neophyte
Posts: 12
Joined: Thu May 22, 2008 3:27 pm

Post by Katarina »

Danke schön... Das große Problem ist, wenn andere sich das denken können, komm ich irgendwie immer dazu, dass man das Possessivum setzen sollte =).
Im Neuen Menge hab ich noch nicht geschaut, nein.
Danke schön für den Tipp
Katarina :D

User avatar
Lucus Eques
Textkit Zealot
Posts: 2037
Joined: Wed Jan 07, 2004 12:52 pm
Location: Pennsylvania
Contact:

Post by Lucus Eques »

Deutsch ist fantastisch.

Das ist alle. :)
L. Amādeus Rāniērius · Λ. Θεόφιλος Ῥᾱνιήριος 🦂

SCORPIO·MARTIANVS

Clemens
Textkit Member
Posts: 173
Joined: Sat Sep 06, 2003 11:59 am
Location: Salzburg (Austria)

Post by Clemens »

It seems there are not so many people who like German so it's nice too see that there are others too... :)

User avatar
Lucus Eques
Textkit Zealot
Posts: 2037
Joined: Wed Jan 07, 2004 12:52 pm
Location: Pennsylvania
Contact:

Post by Lucus Eques »

Ach, wer liebt nicht Deutch? Von Deutsch hab' ich das 'case system' verstanden, in Hochschule, und ich danke Gott für dieses!
L. Amādeus Rāniērius · Λ. Θεόφιλος Ῥᾱνιήριος 🦂

SCORPIO·MARTIANVS

Clemens
Textkit Member
Posts: 173
Joined: Sat Sep 06, 2003 11:59 am
Location: Salzburg (Austria)

Post by Clemens »

How long have you been learning German?

User avatar
Lucus Eques
Textkit Zealot
Posts: 2037
Joined: Wed Jan 07, 2004 12:52 pm
Location: Pennsylvania
Contact:

Post by Lucus Eques »

Seit Hochschule, aber nicht nach Hochschule — das ist schon vier Jahren!
L. Amādeus Rāniērius · Λ. Θεόφιλος Ῥᾱνιήριος 🦂

SCORPIO·MARTIANVS

Clemens
Textkit Member
Posts: 173
Joined: Sat Sep 06, 2003 11:59 am
Location: Salzburg (Austria)

Post by Clemens »

So you have already finished college?

User avatar
Lucus Eques
Textkit Zealot
Posts: 2037
Joined: Wed Jan 07, 2004 12:52 pm
Location: Pennsylvania
Contact:

Post by Lucus Eques »

Just a couple weeks ago, actually, yes.
L. Amādeus Rāniērius · Λ. Θεόφιλος Ῥᾱνιήριος 🦂

SCORPIO·MARTIANVS

Interaxus
Textkit Enthusiast
Posts: 581
Joined: Tue Sep 28, 2004 1:04 am
Location: Stockholm, Sweden

Post by Interaxus »

"Wer, wenn ich schriee, hörte mich denn aus der Engel / Ordnungen?" Mind-blowing. Yes, German's great.

A favourite book of mine is Thomas Mann's Der Zauberberg. I'd really like to hear excerpts read aloud - Erstes Kapitel, zum Beispiel. But I can only find huge Hörbücher series consisting of between 15 and 36 audio-CDs. :shock: Anyone know if a smaller sampling is available?

Cheers,
Int

spiphany
Textkit Enthusiast
Posts: 425
Joined: Tue Dec 27, 2005 3:15 am
Location: Munich
Contact:

Post by spiphany »

Lucus, wenn ich richtig verstehe, du meinst, dass du Deutsch am Gymnasium lernte (und seitdem hast du es vernachlässigt).

Gymnasium = high school
Hochschule = college/university (aber man sagt meistens einfach 'Uni' -- 'Hochschule' ist ein allgemeinerer Begriff)

Interaxus, I've found these two sites useful (I don't know offhand whether they have anything by Thomas Mann, however):
http://vorleser.net/
http://www.hoergold.de/
I think many audio book sites have "Hörproben" (hier, zum Beispiel) which might enable you to get at least a taste of what it sounds like.
IPHIGENIE: Kann uns zum Vaterland die Fremde werden?
ARKAS: Und dir ist fremd das Vaterland geworden.
IPHIGENIE: Das ist's, warum mein blutend Herz nicht heilt.
(Goethe, Iphigenie auf Tauris)

User avatar
Lucus Eques
Textkit Zealot
Posts: 2037
Joined: Wed Jan 07, 2004 12:52 pm
Location: Pennsylvania
Contact:

Post by Lucus Eques »

Spiphany, thanks for the comment. Actually it's an American German didactic tradition to call "high school" Hochschule since American high school is definitely not the same as a German Gymnasium. Tho' I don't have a problem using it if it eliminates confusion.
L. Amādeus Rāniērius · Λ. Θεόφιλος Ῥᾱνιήριος 🦂

SCORPIO·MARTIANVS

Clemens
Textkit Member
Posts: 173
Joined: Sat Sep 06, 2003 11:59 am
Location: Salzburg (Austria)

Post by Clemens »

For me as a native speaker of German the use of Hochschule for high school was totally misleading. I thought you were talking about college...

Interaxus
Textkit Enthusiast
Posts: 581
Joined: Tue Sep 28, 2004 1:04 am
Location: Stockholm, Sweden

Post by Interaxus »

Spiphany:

My undying thanks for those links. Admittedly I didn't find the Zauberberg sample I was initially looking for but I DID find an exquisite reading of Rilke's Duineser Elegien (1-5). :D Praise be to the angelic orders of the Internet. Now just imagine if I could one day find such a perfect reading in Latin of Vergil or Horace ...!

Any tips of Latin readings by German speakers?

Cheers,
Int

Clemens
Textkit Member
Posts: 173
Joined: Sat Sep 06, 2003 11:59 am
Location: Salzburg (Austria)

Post by Clemens »

http://wiredforbooks.org/aeneid/ Stroh reads book IV of the Aeneid - he does a very good job.

Katarina
Textkit Neophyte
Posts: 12
Joined: Thu May 22, 2008 3:27 pm

Post by Katarina »

2Clemens
http://wiredforbooks.org/aeneid/ Stroh reads book IV of the Aeneid - he does a very good job.
Clemens, wenn du schon mal darüber sprichst: Ich bin gerade dabei zu überlegen, wie ich am besten an das Lesen von lateinischen Versen herangehe. Ich kann das nämlich überhaupt nicht und das belastet mich langsam so ziemlich.
Im Internet habe ich einige Links dazu entdeckt, mit Regeln und so, allerdings weiß ich nicht recht wo ich anfangen soll.
Ich übersetzte im Moment "Ars Amatoria" und weiß, dass man das am besten mit vorliest, nur habe ich dann immer Angst, es falsch zu lesen, und dann lasse ich es lieber gleich...:oops:
Was würdest du mir raten?

Clemens
Textkit Member
Posts: 173
Joined: Sat Sep 06, 2003 11:59 am
Location: Salzburg (Austria)

Post by Clemens »

Studierst du Latein? An der Uni sollte es eigentlich eine Veranstaltung zum Thema geben - vielleicht die Metrikvorlesung oder auch ein Proseminar zur Dichtung. Ansonsten wäre es wirklich das beste, sich jemanden zu suchen, mit dem man ein wenig üben kann. Es hilft enorm, wenn man hört, wie jemand vorspricht.

Post Reply